
Me voy a morir con la sensación de haber fracasado, de haber desperdiciado mi vida, de no haber sido comprendida por mis contemporáneos. Me he esforzado en explicar lo que creo y pienso de la forma más clara y sencilla posible, pero ha sido como si hablase otra lengua, como si perteneciese a un mundo distinto. Cuando, haciendo prácticas de obstetricia tuve ocasión de presenciar partos, me quedé horrorizada, me pareció que la manera en que éste se llevaba a cabo era indigna de seres racionales. Jamás había pensado ser matrona, pero a la vista del parto sentí algo así como lo que debió sentir San Pablo cuando se cayó del caballo, camino de Damasco, una especie de mandato urgente, de que lo abandonase todo y me dedicase exclusivamente a asistir el parto mejor, a socorrer con urgencia a aquellas pobres e ignorantes mujeres, víctimas de una injusticia social que había convertido en dolorosa, temida, denigrante y, en ocasiones, vergonzosa, la función más hermosa del organismo femenino: el acto de parir.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
Consuelo Ruíz Vélez-Frías va ser la primera persona a parlar de part sense dolor al nostre país; va ser de les primeres dones que va lluitar per un naixament i un part dignes per a mare i nadó, un part que no prescindís de la seva naturalesa a l'hora fisiològica i sagrada; un procés en el que mare i fill tinguéssin el protagonisme i, per descomptat, el respecte dels professionals que l'atenguéssin.
Dona activa i lluitadora per antonomasia, va ser per aquesta idea, per aquesta forma d'entendre el moment més important de la vida humana, el moment del seu propi neixament, que va lluitar tota la seva vida i de totes les maneres possibles: assistint parts a casa; impartint classes i xerrades en escoles de medicina, matrones i infermeres; escribint llibres; participant a organitzacions com Nacer en casa, Plataforma pro Derechos del nacimiento, El parto es nuestro, etc. I com autora, als 84 anys, de la seva Cartilla para aprender a dar a luz.
I va lluitar fins al final, fins que se'n va anar als 91 anys deixant un legat que ara recull com a editora la nostra companya Mª Angels Claramunt.
En l'actualitat és presidenta d'ALLETA, cofundadora del foro "Superando un Aborto", membre de DONAllum i doula.